torsdag 17 april 2008

Språkförbistring

Form och design har jag alltid tyckt om och haft ett litet intresse för. Det som tydligen dock helt har gått mig obemärkt förbi är det moderna formspråket. Ett språk som i lönndom utvecklats och nu helt plötsligt finns överallt. Det går, vad jag kan förstå, ut på att man ska kunna lista ut innehållet i en förpackning bara genom att se på den.

Jag minns en tid då coop hade ett eget märke, Blåvitt hette det. Där det enda som stod på förpackningarna var just vad den innehöll. Var det tandkräm så stod det med stora bokstäver "TANDKRÄM".
Nu för tiden får man vara glad om man över huvud taget kan hitta någon text som kan ge en hint om vilket innehåll man är i färd med att förbruka.

När jag idag stod i duschen med tvål och vatten rinnande ner i ansiktet försökte jag urskilja vad det var jag skulle använda i håret. Shampoo eller balsam. Det var fan helt omöjligt att se.

DSC00866

Om man är uppmärksam kan man urskilja något längs ner som ger en antydan vad det kan vara. Nu var det ju inte hela världen om jag hade tagit balsam i stället för shampoo eller vice versa. Men jag bävar inför dagen jag missar formen på tuben när jag ska smörja in ögonen... hmm, tog jag rätt? var det ögonkräm, acnemedel eller superlim?

1 kommentar:

Anonym sa...

Empirisk forskning och mera bilder, tack. :)